مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار : 4 اسفند 1399
داغ شدن گوشی

در گرمای طاقت فرسای تابستان، داغ شدن گوشی هم مثل نمک روی زخم حسابی حال آدم را می گیرد. یکی از شایع ترین مشکلات در گوشی‌های هوشمند، افزایش غیر عادی دما و داغ شدن ناگهانی آن است. دلایل مختلفی در این امر نقش دارند. گنجایش بسیار کم و پردازش سریع، یکی از دلایل داغ شدن گوشی در فصول مختلف سال، علی الخصوص تابستان به حساب می آید. اگر این مشکل برای شما هم دردسر ساز شده است، در این مقاله با هایپرسل همراه باشید تا دلایل اصلی و راه‌کارهای جلوگیری از این اتفاق را بررسی کنیم.

روش های جلوگیری از داغ شدن گوشی

درواقع اصلی‌ترین عامل تولید حرارت در گوشی، پردازنده و باتری موبایل است که صرف نظر از انجام هرگونه فعالیت گوشی، اگر فشار زیادی روی پردازنده باشد یا گوشی انرژی زیادی مصرف کند، باعث داغ شدن و افزایش حرارت آن خواهد شد. پس راه حل چیست؟

تلفن در معرض آفتاب قرار دارد

قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور طبیعی باعث افزایش دمای گوشی خواهد شد. در چنین مواقعی لازم است گوشی را خاموش کنید و در جای خنک قرار دهید. سعی کنید در محیط بیرون از خانه گوشی را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. هنگام داغ شدن گوشی از آن استفاده نکنید. اگر اجازه دهید تلفن همراه شما خنک شود، میزان آسیب به دستگاه تا حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

داده‌های ذخیره شده اضافی را پاک کنید

اشغال فضای داخلی دستگاه با برنامه‌های متعدد و داده های ذخیره شده، دمای گوشی را افزایش می‌دهد. با مراجعه به قسمت تنظیمات (Settings) گوشی این داده‌های اضافی را پاک کنید تا از داغ شدن گوشی جلوگیری نمایید.

از شارژر خراب و تقلبی استفاده نکنید

استفاده از شارژر تقلبی یا خراب باعث داغ شدن گوشی خواهد شد. از این نوع شارژرها دوری کنید. همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که هرگز نباید هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده نمایید تا از داغ شدن گوشی و آسیب به باتری جلوگیری شود.

باتری متورم

هنگام داغ شدن گوشی حتما باتری آن را چک کنید تا اگر متورم بود، هر چه سریع تر برای تعویض آن اقدام کنید. خصوصا در مورد باتری‌های لیتیوم یون بیشتر مراقب باشید چرا که خطر آتش گرفتن و انفجار در آن‌ها به مراتب بیشتر از سایر مدل های باتری خواهد بود. هنگام تورم باتری، گوشی را خاموش کنید و اصلا از آن استفاده نکنید و به هیچ وجه آن را به شارژ متصل نکنید.

در صورتی که باتری شما دارای ضمانت نامه است، با پشتیبانی آن تماس بگیرید. باتری گوشی را هرچه زودتر تعویض کنید و باتری خراب قدیمی را در مراکز بازیافت دور بریزید.

متورم شدن باتری به ندرت اتفاق خواهد افتاد. اگر با وجود دمای بالا تغییری در باتری مشاهده نشد، احتمالا مشکل از آن نیست. اما در صورت مشاهده تغییر حتما برای تعویض آن اقدام کنید.

روشنایی صفحه نمایش را کم کنید

از دیگر دلایل داغ شدن گوشی، زیاد بودن نور صفحه نمایش است. برای کم کردن دمای گوشی نور آن را تا حد ممکن کم کنید.

لغو نصب برنامه‌های غیر ضروری

وقتی از یک برنامه خارج می‌شوید، همچنان در پس زمینه موبایل در حال اجرا خواهد بود. این برنامه‌ها با وجود حجم بالا، فضای گوشی را پر می‌کنند و اثرات منفی روی روند طبیعی قطعات CPU و GPU، می گذارند. پس سعی کنید حتما برنامه های غیرضروری را حذف کنید.

افزایش دادن سرعت رم

تصاویر فشرده و bloatware ها را با استفاده از سیستم مدیریت داده‌ها حذف کنید تا حافظه دستگاه آزاد شود. همچنین عملکرد گوشی بهتر از قبل خواهد شد.

آنتی ویروس و نرم افزار بهینه سازی را حذف کنید

یکی دیگر از روش های جلوگیری از داغ شدن گوشی، حذف برنامه بهینه سازی و آنتی ویروس است. نرم افزار بهینه سازی بیشتر فضای رم را اشغال می‌کند تا در روند عملکرد گوشی باعث بهبود شود. همانطور که گفته شد، نرم‌افزارها در پس زمینه گوشی همیشه فعال هستند؛ پس با حذف آن باعث پیشگیری از داغ شدن گوشی خواهید شد. نرم ‌افزارهای آنتی ویروس نیز اکثرا کارایی خاصی ندارند پس بهتر است آن ها را حذف کنید. نرم‌افزارهایی مانند:  Antivirus، CPU boaster، Clean Master و Battery Saver apps را حذف کنید.

خاموش کردن نقاط اتصال به اینترنت

با اتصال به اینترنت و نقاط اتصال روشن، خصوصا اتصال به شبکه اینترنت ضعیف، CPU را به انجام فعالیت های سنگین وادار خواهید کرد. در این صورت باتری زودتر تخلیه می‌شود و باعث داغ شدن گوشی خواهد شد. برای گذراندن این مرحله کافی ست اتصال به اینترنت و نقاط اتصال آن را خاموش کنید.

شبکه اینترنت را در حالت GSM قرار دهید

هنگام داغ شدن گوشی بهتر است اینترنت را از حالت LTE یا WCDMA خارج کنید و از حالت GSM استفاده کنید چرا که در این صورت به شبکه قوی‌تری وصل خواهید شد و همچنن CPU راحت‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

عدم استفاده از قاب‌های طرح‌دار

با اینکه از قاب‌ گوشی برای حفاظت در برابر ضربه استفاده می‌شود، اما باید بدانید که قاب های گوشی، خصوصاً قاب‌های سیلیکونی و چرمی، باعث داغ شدن گوشی خواهند شد.

به روز رسانی گوشی

تا چند روز بعد از به‌روزرسانی، گوشی به طور کاملا طبیعی داغ می‌شود. به این دلیل که باید پردازش‌های زیادی برای پس زمینه انجام دهد. اما با این حال اگر این حالت تا یک هفته ادامه داشت و دما به حالت عادی بازنگشت حتما مشکل بزرگتری وجود دارد. البته این حالت موقتاً اتفاق خواهد افتاد و زیاد جای نگرانی نیست.

فعالیت سنگین گوشی

ادیت ویدیو و انجام بازی‌های سه بعدی دمای گوشی را افزایش می‌دهد. به دلیل دمای بالا عملکرد گوشی کاهش پیدا می کند و همچنین شارژ باتری به سرعت تمام می‌شود. گوشی‌های جدید به دلیل پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و سخت‌افزارهای بیشتر و همچنین بازی‌ها و برنامه‌های مختلف، از گوشی‌های نسل قدیمی پرقدرت‌ترند. اما در بعضی موارد از سخت‌افزار قدیمی برای آن‌ها استفاده می‌شود که ممکن است توانایی اجرای برنامه یا بازی‌های جدید را نداشته باشد. اگر به چنین مشکلی برخوردید بدانید که سخت‌افزار گوشیتان قدرت اجرای برنامه‌های مورد استفاده را ندارد.

استفاده از برنامه‌های کاهش دما

برنامه Cooler Master-Cooling Android از برنامه‌های حرفه‌ای کاهش دما و نظارت بر آن است. این برنامه سایر برنامه‌هایی که منابع سیستمی را مصرف می‌کنند، می‌بندد و با این کار به کاهش استفاده از پردازنده و خنک کردن دستگاه کمک شایانی می‌کند. از قابلیت‌های این برنامه می‌توان به نظارت بر دمای دستگاه به صورت زنده اشاره کرد. ویژگی دیگر این برنامه شناسایی پویا از برنامه‌هایی است که باعث افزایش دمای گوشی می‌شوند. همچنین با یک لمس ساده دستگاه اندروید شما را خنک می‌کند. برنامه‌هایی که دمای گوشی را افزایش می‌دهند را می‌بندد و از داغ شدن دستگاه جلوگیری می‌کند.

در آخر

مهم ترین دلیلی که اکثر اوقات باعث داغ شدن گوشی می‌شود، فعالیت زیاد CPU است که نباید آن را نادیده گرفت. اگر زمانی به باتری گوشی خود بنا به هر دلیلی مشکوک شدید فوراً برای تعمیر آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.

preloader