مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

تشخیص گوشی قاچاق از رجیستر شده

تاریخ انتشار : 3 مرداد 1400
اپلیکیشن سامانه همتا

امروزه با وجود اجناس قاچاق در بازار باید در هنگام خرید هر گونه لوازم الکتریکی و دیجیتالی نهایت دقت را داشته باشید. با توجه به داغ بودن بازار موبایل، خصوصا در مورد گوشی‌های سامسونگ و اپل این موضوع صدق می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از قاچاق این گوشی‌ها طرح رجیستری راه اندازی شده است که در هنگام خرید باید به این موضوع توجه بسیار داشت. حال برای تشخیص گوشی‌های رجیستری شده از قاچاق راه‌هایی وجود دارد که در این مطلب برای آشنایی بیشتر شما با این روش‌ها، پرداخته ایم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

دقت کنید که گوشی دارای کد IMEI باشد.

اولین نکته برای اطمینان از قاچاقی نبودن گوشی در هنگام خرید این است که دقت کنید در سامانه همتا ( سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) باید حتما کد IMEI گوشی ثبت شده باشد. در غیر این صورت گوشی قاچاقی بوده و شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

کد IMEI (شماره شناسه گوشی) چیست؟

به احتمال زیاد کد IMEI را در زمان خرید و فروش گوشی شنیده‌اید و شاید دقیقا ندانید کاربرد این کد چیست. International Mobile Equipment Identity یا همان IMEI به طور کلی شناسه بین‌المللی تمامی تجهیزات موبایل است. این کد در اصل روی هر گوشی به صورت کاملا اختصاصی تعبیه شده است و از آن برای شناسایی گوشی استفاده می‌کنند.  این کد تنها برای گوشی کاربرد دارد و برای سیم کارت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قابلیت کد IMEI چیست؟

همانطور که گفتیم وجود این کد برای گوشی خریداری شده بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته درمورد کد IMEI این است که در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی به شما کمک می‌کند تا از طریق شبکه مخابرات، گوشی را ردیابی و مسدود کنید.  پس با توجه به این مسئله حتما به وجود کد IMEI و ثبت شدن آن در سامانه دقت کنید تا برای شما مشکلی ایجاد نشود.

چگونه کد IMEI را در دستگاه و سیستم‌عامل مختلف پیدا کنیم؟

شما می‌توانید به راحتی و با انجام چند حرکت ساده کد IMEI را پیدا کنید. معمولا پشت جعبه گوشی این کد حک شده است. در صورت در دسترس نبودن جعبه می‌توانید برای پیدا کردن کد IMEI با انجام یکی از روش‌های زیر آن را پیدا کنید.

  • در گوشی‌های اندروید برای پیدا کردن شناسه گوشی ابتدا به قسمت Setting سپس General و بعد از آن گزینه About را انتخاب کنید.
  • در سیستم عاملIOS وارد قسمت Setting  شوید و گزینه About Phone را انتخاب کنید سپس کد IMEI را پیدا کنید.
  • برای گوشی‌های سونی اریکسون و بلک‌بری گزینه Option را انتخاب کنید تا در قسمت Status کد IMEI را ببینید. یکی دیگر از راه‌های دریافت کد IMEI شماره گیری کد #06#* است.

گوشی قاچاق

راه‌های استعلام رجیستری موبایل با استفاده از کد IMEI

در ایران شرکت‌های سامسونگ و اپل به دلیل بازار داغی که دارند بیشتر از دیگر شرکت‌ها بر رجیستری محصولاتشان نظارت می‌شود. در طی این نظارت‌ها اگر کد IMEI موبایل یا تبلتی در سامانه همتا به ثبت نرسیده باشد قاچاقی است و در این صورت مخابرات به طور کامل دسترسی به شبکه آن را مسدود می‌کند. همین مسئله افراد بی‌اطلاع را به اشتباه می‌اندازد که تصور می‌کنند خرابی گوشی آن‌ها ازسخت‌افزار یا نرم‌افزار است یا اینکه ایراد را در باتری گوشی می بینند. به همین منظور لازم است در هنگام خرید گوشی وضعیت رجیستری آن را در سامانه همتا با استفاده از روش‌های زیر بررسی کنید و در صورتی که کد شناسه را در سامانه مشاهده نکردید از خرید آن صرف نظر کنید.

استعلام رجیستری گوشی از طریق سایت سامانه همتا

می‌توانید از طریق سامانه همتا به طور مستقیم وضعیت رجیستری گوشی را بررسی کنید. برای این منظور به آدرس سایت http://hamta.ntsw.ir/Accont/Login وارد شده و شماره موبایلتان که با آن گوشی را رجیستری کرده اید را وارد کنید. سپس کدی به شماره وارد شده، ارسال می‌شود که لازم است آن را برای اهراز هویت وارد کنید. هنگام ورود به سامانه به قسمت استعلام اصالت دستگاه بروید. در این قسمت کد IMEI پیدا می‌شود. توجه داشته باشید که مشخصات سایر قسمت‌های گوشی مانند سیم‌کارت، باتری، کارت حافظه و سایر وسایل جانبی هنگام استعلام مشخص نمی‌شوند. فقط مدل گوشی که با کد IMEI آن ثبت شده اعلام خواهد شد. در صورتی که هرگونه اطلاعات مغایر با گوشی مشاهده کردید بهتر است تا پیش از LOCK ( قفل ) شدن گوشی اقدام به تغییر اطاعات رجیستری گوشی کنید.

سامانه همتا

استعلام مالکیت گوشی با شماره‌گیری کد *7777#

از آسان‌ترین راه‌های استعلام وضعیت رجیستری گوشی استفاده از کد دستوری *7777# است که به راحتی و بدون نیاز به ورود به سایت می‌توانید از این طریق استعلام وضعیت کنید. پس از شماره گیری *7777# بخش اصالت گوشی را انتخاب کرده و در صفحه باز شده کد IMEI مورد نظر را وارد کنید. بعد از این‌که کد را وارد کردید، پیامکی از طرف سامانه همتا برایتان ارسال خواهد شد که اطلاعات مربوط به رجیستری گوشی شما را نشان می‌دهد.

استعلام از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

راه دیگری که می‌توانید از طریق آن استعلام وضعیت رجیستری گوشی خود را بررسی کنید، استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا است. سامانه همتا این برنامه را در دو نسخه  اندروید و IOS در اختیار کاربران قرار داده است که می‌توانید از استورهای معتبر آن‌را دانلود و نصب کنید. برای استفاده از این برنامه پس از نصب آن به قسمت استعلام اصالت بروید و سپس کد IMEI گوشی خود را وارد کرده و اطلاعات آن را مشاهده کنید. بعد از اطمینان از قاچاق نبودن گوشی چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

حتما برایتان سؤال است  بعد از اینکه اصالت یا رجیستر بودن گوشی مشخص شد با چه باید کرد؟ لازم است بگوییم در این صورت از فروشنده کد فعال‌سازی را بخواهید که در اختیارتان قرار دهد. گوشی‌های آکبند و نو دارای یک کارت اختصاصی در جعبه خود با عنوان Activation Card هستند که با استفاده از آن و کد فعال‌سازی موجود روی آن می‌توانید گوشی خود را فعال کنید. توجه داشته باشید که بدون وجود این کد نمی‌توانید گوشی خود را فعال کنید.

رجیستر کردن گوشی

اگر گوشی خریداری شده دست دوم باشد چه کنیم؟

شماره تلفنی که با آن گوشی در سامانه همتا ثبت شده است،  پس از ثبت، سامانه همتا به نوعی با آن شماره در ارتباط خواهد بود. هنگامی که سیم‌کارت گوشی به هر دلیلی عوض شود، از طرف سامانه همتا پیامکی مبنی بر عدم تطابق مالکیت سیم‌کارت با گوشی ارسال می‌شود.  اگر فرض را براین بگیریم که تمامی مراحل گفته شده را انجام داده و بدون هیچ‌گونه مشکلی از گوشی خود استفاده کرده اید. حالا می‌خواهید گوشی خود را به عنوان دست دوم بفروشید. در این صورت باید مالکیت گوشی را از طریق سامانه همتا انتقال دهید. ساده‎ترین روش پیشنهادی برای انتقال مالکیت گوشی استفاده از کد USSD سامانه همتا است.

سخن آخر

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله لازم است هنگام خرید گوشی و تبلت حتما از قاچاقی نبودن آن اطمینان حاصل کنید تا بتوانید به راحتی و بدون بروز مشکلی از آن استفاده کنید. نکات ذکر شده در این مقاله بسیار ساده هستند که به شما کمک می‌کنند تا خرید ایمن و مفیدی داشته باشید و خیالتان از اصل بودن و رجیستر بودن دستگاه راحت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.