مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

روش های افزایش عمر باتری گوشی

تاریخ انتشار : 26 اسفند 1399
عمر باتری گوشی

چقدر برای مراقبت و حفظ طول عمر باتری گوشی خود تلاش می‌کنید؟

آیا راه‌کارهای افزایش طول عمر باتری گوشی را می‎دانید؟

شما برای جلوگیری از آسیب باتری به چه صورت از گوشی خود استفاده می‌کنید؟

استفاده صحیح از گوشی و نگهداری درست از باتری آن نکات بسیاری دارد که لازم است به آن‌ها توجه کنید. در عصر حاضر و در زندگی تمام افراد جامعه، موبایل از ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز آن‌ها است. بسیاری از مردم از نحوه نگهداری باتری گوشی خود چیزی نمی‌دانند و مدام از خالی شدن باتری تلفن همراه هوشمند خود شاکی هستند. اگر شما هم جز این دسته از افراد همیشه نگران برای عمر باتری گوشی خود هستید پیشنهاد می‌کنم در ادامه مقاله با هایپرسل همراه باشید تا راه‌کارهای صحیح نگهداری از باتری گوشی را بشناسید.

وضعیت نگهداری شارژ باتری گوشی

اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی دارای باتری‌های لیتیوم یونی هستند. از عنصر شیمیای لیتیوم در باتری تمام گوشی‌های هوشمند امروزی استفاده می شود. در باتری‌ها تعدادی سلول با پایانه‌های مثبت و منفی به همراه محلولی شمیایی وجود دارد. مواد شیمیایی داخل باتری گوشی هنگام اتصال به برق واکنش نشان می‌دهد و در قالب انرژی شیمیایی، الکتریسیته ذخیره می‌کند.

عوامل موثر بر دوام عمر باتری گوشی‌ هوشمند

پیش از اینکه گوشی خریداری کنید عمر مفید باتری آن مشخص شده است. نحوه استفاده شما از گوشی می‌تواند باعث کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شدن عمر مفید باتری شود. در واقع عادت‌های شما هستند که بر عمر مفید باتری گوشی تاثیر می‌گذارند. در ادامه عوامل اثرگذار بر عمر باتری گوشی را بیشتر خواهید شناخت.

چرخه شارژ و تخلیه

باتری گوشی‌های هوشمند به طور خودکار دارای تعدادی چرخه شارژ و تخلیه است. با این وجود در اکثر اوقات نیازی به تعویض آن‌ها توسط شما نیست. در هنگام استفاده از گوشی انرژی ذخیره شده در باتری دستگاه شما در قالب الکتریسیته آزاد می‌شود. این الکترسیسته آزاد شده به قطعاتی مانند بلندگوها و نمایشگر رسانده می‌شود. عمر باتری گوشی معمولا با گذشت زمان به آرامی کاهش پیدا می کند و ثابت نمی‌ماند. لیتیوم درون باتری‌ها در طول چرخه شارژ و تخلیه به دلیل واکنش‌های شیمیایی کاهش می‌یابد.

دما

میزان دمای باتری گوشی شما می‌تواند دشمنان آن را افزایش دهد. شارژ کردن باتری در محیط‌های گرم و سرد به یک اندازه برای منبع تغذیه گوشی شما ضرر دارد. حتما هنگام استفاده زیاد از گوشی خود متوجه شده‌اید که دمای باتری افزایش پیدا کرده و داغ شده است. بنابراین متوجه اتمام سریع شارژ گوشی خواهید شد. داغی بیش از حد باتری احتمال متورم شدن و حتی منفجر شدن تلفن همراه شما را دارد. شارژ کردن در محیط بسیار سرد، دیرتر اتفاق خواهد افتاد. همچنین دمای سرد و پایین در طول عمر باتری گوشی شما تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.

شارژر

نوع شارژری که از آن استفاده می کنید، یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید به آن توجه کنید. در بازار شارژرهایی موجود شده‌اند که ادعای شارژ سریع‌تر را دارند، مراقب این گونه موارد باشید. شارژر نامناسب این قابلیت را دارد که باعث کاهش یا اضافه شدن ولتاژ به باتری گوشی شما شود و به آن آسیب بزند. باتری‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که در موقعیت مشخصی شارژ شوند. به این شکل از تولید گرمای اضافی جلوگیری شده و از باتری گوشی نیز محافظت می‌شود. برای حفظ طول عمر باتری گوشی خود بهتر است فقط از شارژر‌های تولید شده توسط سازنده آن استفاده کنید. فقط در صورت تایید سازنده گوشی خود می‌توانید از شارژرهای دیگر استفاده نمایید.

روش های اشتباه شارژ باتری

برای آشنایی با روش های صحیح شارژ کردن باتری موبایل و افزایش طول عمر آن، لازم است روش‌های غلط شارژ کردن را بشناسید تا از آن‌ها دوری کنید. در ادامه نکاتی که باعث کاهش عمر باتری گوشی می‌شوند را توضیح داده‌ایم.

استفاده از گوشی حین شارژ

استفاده از گوشی در حین شارژ شدن باعث کاهش روند شارژ و افزایش دمای گوشی می‌شود. به این دلیل که باید همزمان برای نمایشگر و دیگر قطعات انرژی تامین کند. پس لازم است بدانید که با این ‌کار عمر باتری گوشی خود را کاهش می‌دهید. همچنین باعث فشار به باتری خواهید شد و این فشار به دلیل انتقال انرژی به طور همزمان برای استفاده از گوشی و شارژ باتری رخ می دهد و منجر به داغ شدن بیش از حد باتری و آسیب آن می‌شود.

تا وقتی باتری به صفر نرسد آن را شارژ نمی‌کنید

هیچ‌ وقت اجازه ندهید که شارژ باتری کاملا خالی شود. زیرا در این صورت مجبور می‌شوید که هر شش ماه یک‌ بار باتری گوشی خود را عوض کنید. همچنین تخلیه کامل باتری و شارژ مجدد آن باعث کاهش عمر باتری گوشی می‌شود. سعی کنید میزان شارژ باتری گوشی را بین 30 تا 80 درصد نگه‌دارید زیرا این مقدار بهترین اندازه برای افزایش طول عمر باتری گوشی است.

شارژ بیش از حد گوشی

یکی دیگر از دلایل شایع کاهش عمر مفید باتری، شارژ بیش از حد آن است. به طور مثال اگر گوش خود را بیشتر از زمان مورد نیاز برای شارژ به برق متصل کنید در این صورت بیش از حد شارژ شده است. اگر شما هم مانند برخی کاربران دیگر دوست دارید گوشی خود را همیشه در حالت شارژ قرار دهید باید بدانید با این‌کار به باتری گوشی خود آسیب می‌زنید. طولانی نگه‌داشتن گوشی در حالت شارژ باعث افزایش دمای باتری و تولید فشارهای داخلی و کاهش دوام باتری گوشی می‌شود.

البته لازم است که بگوییم این مورد برای گوشی‌های قدیمی است. گوشی‌های هوشمند جدید به محض شارژ کامل به طور خودکار از حالت شارژ خارج می‌شوند. یعنی انتقال انرژی قطع شده و نیروی اضافی به گوشی وارد نخواهد شد.

نکات افزایش عمر باتری گوشی

درهنگام شارژ اجازه ندهید دمای گوشی بیش از حد افزایش یابد. همانطور که گفتیم دمای بیش از حد و داغ شدن زیاد، دشمن باتری گوشی شماست. پس باید برای حفظ عمر باتری گوشی خود از گرما و سرما دوری کنید.  در مواقعی که گوشی خود را شارژ می‌کنید متوجه می‌شوید که بیش از حد معمول دمای گوشی بالا رفته است. اکثر اوقات این موضوع طبیعی است. اما اگر می‌بینید که دما در حال افزایش است، بهتر است قاب گوشی را دربیاورید یا اینکه در محیطی خنک‌تر گوشی را قرار دهید.

راه‌کارهای خنک نگه‌داشتن باتری در هنگام شارژ

قاب محافظ را جدا کنید

قاب گوشی علاوه بر سنگینی، موجب افزایش دمای گوشی می‌شود. سعی کنید برای انتخاب قاب گوشی به سراغ رنگ‌های روشن‌تر بروید. زیرا رنگ‌های تیره گرما را جذب می‌کنند و باعث داغ شدن گوشی می‌شوند. اما در مورد رنگ‌های روشن این‌گونه نیست.

گوشی را در محیطی که تهویه مناسب ندارد، شارژ نکنید

سعی کنید گوشی خود را در محیطی خنک نگهداری کنید تا از دمای بیش از حد دور باشد. محیط های دارای تهویه مناسب بهترین مکان برای گوشی شما است چرا که دما را هنگام شارژ پایین نگه ‌می دارد.

از گوشی در هنگام شارژ استفاده نکنید

پیش از این اشاره کردیم که استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن به دلیل انتقال انرژی هم زمان برای شارژ و نمایشگر و دیگر قطعات گوشی، دمای زیادی تولید می‌کند. با این کار دمای گوشی بیش از حد داغ می‌شود و در طولانی مدت باعث آسیب جدی به باتری گوشی خواهد شد.

حالت پرواز را روشن کنید

قرار دادن گوشی روی حالت پرواز، از دیگر راه‌های افزایش طول عمر باتری گوشی است. همچنین باعث می‌شود که عمل شارژ سریع‌تر انجام شود. با استفاده از حالت پرواز داده‌های همراه یا همان اینترنت سیم‌کارت شما خاموش می‌شود، که خود آن یکی از بزرگترین عوامل افزایش دمای باتری است.

باتری گوشی خود را به صورت جزئی و به دفعات زیاد شارژ کنید

اکثر کاربران تمایل به شارژ 100 درصد گوشی خود دارند. اما باید بدانید این عمل برای منبع تغذیه گوشی شما اصلا مناسب نیست. در عین حال اگر شارژ گوشی خود را به صفر برسانید و سپس شارژ کنید، در این صورت نیز به باتری گوشی آسیب می‌زنید. بهترین حالت برای شارژ به منظور مراقبت از عمر باتری گوشی ، شارژ کردن به صورت مکرر و جزئی است. مثلا  گوشی را تا 80 درصد شارژ کنید سپس آن را از شارژ بکشید و از گوشی استفاده کنید. هر زمان که 40 درصد شارژ کاهش یافت، مجددا آن را شارژ کنید. این روند یک روش مناسب برای افزایش عمر باتری گوشی است.

اگر مدتی از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، آن را تا نیمه شارژ کنید

برای سالم نگه‌داشتن و حفظ عمر باتری گوشی که استفاده نمی‌کنید بهتر است آن را تا نیمه شارژ کنید. اگر هنگام خاموش کردن گوشی، شارژ باتری آن در سطح پایینی باشد، پس از روشن کردن گوشی با مشکل مواجه خواهید شد. اگر باتری‌های لیتیوم یونی برای مدتی استفاده نشود، فرایند شیمیایی موجود در آن دچار آسیب می‌شود. پس برای پیشگیری از آسیب به باتری آن را در مکان های خشک و خنک نگهداری کنید.

دستگاه‌های شارژ سریع خود را کنار بگذرید

برخلاف تصور علاقمندان به فناوری و دنیای دیجیتال، شارژ سریع با استفاده از هر ابزاری بدون بررسی و اعتبار بازاری، باعث آسیب به گوشی شما می‌شود. به طوری که برخی از محصولات مدعی افزایش 70 درصدی شارژ گوشی هستند. بهتر است بدانید در صورتی که گوشی شما از شارژ سریع پشتیبان نکند نباید از این قابلیت استفاده کنید. به این دلیل که دمای باتری را به سرعت افزایش می‌دهد و ظرفیت باتری را کم می‌کند.

پس از شارژ شدن، گوشی خود را از پریز جدا کنید

اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که باعث شدند مردم فکر کنند که تریکل شارژینگ به افزایش طول عمر باتری گوشی کمک می‌کند. اما در واقع هیچ تاثیری بر عمر باتری گوشی ندارد. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که گوشی را به تعداد دفعات زیاد و به صورتی جزئی شارژ کنید. پس اگر می‌خواهید عمر باتری را افزایش دهید، بهتر است گوشی را در شب و هنگام خواب شارژ نکنید.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله گفتیم، استفاده صحیح از تلفن همراه هوشمند به منظور افزایش طول عمر باتری گوشی ، نیاز به رعایت کردن نکات بسیاری دارد. حال که گوشی و لپ‌تاپ و دیگر لوازم دیجیتالی عصر امروز در بین همه مردم جا افتاده و تبدیل به یکی از نیازهای مهم زندگی هر انسان شده،، باید برای حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.

preloader