مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

تاریخچه بلوتوث و دنیای تحول تکنولوژی

تاریخ انتشار : 28 تیر 1400
تاریخچه بلوتوث

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده‌اید که بلوتوث از کجا آمده است؟!  یا اصلا چه کسی در ابتدا آن را کشف کرد؟ یا حتی نام بلوتوث یا دندان آبی از کجا آمد؟ حتی شاید نسخه‌های اولیه آن را به یاد نداشته باشید یا ندانید کاربرد آن‌ها به چه صورت بوده است. نگران نباشید چون تنها شما نیستید که چیزی از ابتدای ظهور بلوتوث نمی‌دانید، بسیاری از افراد از تاریخچه‌ بلوتوث خبر ندارند. در این مقاله سعی کردیم تا مطالبی را برای شما گردآوری کنیم تا درباره بلوتوث و چگونگی پیدایش آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر برای شما هم جالب است تا درباره تاریخچه بلوتوث بیشتر بدانید در این مقاله با هایپرسل همراه باشید.

درباره بلوتوث

دنیای بلوتوث بسیار کاربردی و جالب است. در واقع فناوری بلوتوث به صورت بی‌سیم کوتاه برد است که برای انواع دستگاه‌های ارتباطی و دیجیتالی مانند تلفن‌های همراه، کامپیوترها، PDA، لوازم خانگی، دستگاه‌های ضبط و پخش استریو، اتومبیل‌ها و دستگاه‌های دیگری که امکان ارتباط با سایر دستگاه‌ها را می‌دهد، کاربرد دارد.

به طور مثال هنگام حضور در یک جلسه کاری بسیار مهم، یادداشت‌هایی را در Notebook خود نوشته‌اید و قصد چاپ آن را دارید، درصورتی که Notebook خود را از کنار چاپگر عبور دهید به سرعت چاپگر را شناسایی و پیدا می‌کند و اقدام به چاپ یادداشت‌های شما می‌کند. پس از چند دقیقه هشدار تلفن همراه،  از چاپ شدن تمام یادداشت‌های خود مطلع می‌شوید.

تکنولوژیBluetooth  یا معادل فارسی آن به نام دندان آبی، استاندارد مورد استفاده در امواج رادیویی برای ارتباط سایر دستگاه‌های بی‌سیم مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی رایج است. معمولا این امواج تکنولوژی ارزانی برای ارتباطات بی‌سیم به حساب می‎آید و برای فاصله‌های نزدیک استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنولوژی شما می‌توانید به صورت بی‌سیم بین دو دستگاهی که بلوتوث دارند هر گونه اطلاعات ، عکس و فیلم را انتقال دهید.

بلوتوث یک قابلیت بی‌سیم یا یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی بین لوازمی مجهز به تراشه‌های کوچک با توان پایین و برد کوتاه است که با نصب یک میکرو چیپ ارزان، این قابلیت فعال می‌شود. در واقع بلوتوث نام تجاری شبکه‌های بی‌سیم شخصی با استاندارد IEEE 802/15 است که برای ارسالی عکس و پیغام و هرگونه اطلاعات دیگر از فاصله نزدیک استفاده می‌شود. اختراع این تکنولوژی در سال 1994 در عرصه ارتباطات خصوصا برای موبایل‌ها تحول عظیمی به همراه داشت. از مفیدترین ویژگی‌های بلوتوث، حذف سیم‌های دستگاه‌هایی مانند؛ سیم موس، سیم کیبورد و سیم ارتباط بین موبایل و کامپیوتر و … از ادارات، سازمان‌ها و منازل بود.

بلوتوث
چیزهایی که از تاریخچه بلوتوث نمی‌دانید

تاریخچه کلی بلوتوث

تاریخچه بلوتوث به هلند باز می‌گردد که توسط یاپ هارتسن ابداع و اختراع شد. این مخترع نام بلوتوث یا همان دندان آبی را از نام پادشاه هلند الهام گرفت. برای ارتباط یا اتصال دستگاه‌های مختلف در فاصله نزدیک از تکنولوژی بلوتوث که یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی است، استفاده می‌شود. برای ایجاد ارتباط ،  دو دستگاه باید دارای یک سیستم ارتباطی مشترک مانند میکروچیپ بلوتوث باشند.

ابتدا در سال 1994 در شرکت موبایل اریکسون فکر اولیه بلوتوث به وجود آمد. شرکت سوئدی اریکسون که یک شرکت ارتباطات راه دور است در آن زمان برای ارتباط بین تلفن‌های همراه و گوشی بی‌سیم در حال ساخت یک ارتباط رادیویی کم مصرف و کم هزینه بود.

در سال 1995 کار مهندسی این پروژه شروع شد. در این بین فکر اولیه بلوتوث علاوه بر تلفن‌های همراه و گوشی‌ها،  شامل هرگونه وسایل همراه شد. شرکت اریکسون با چند شرکت دیگر در سال 1998 موافقت نامه این پروژه را امضا کرد که باعث تشکیل گروه SIG شد. انتخاب نام بلوتوث بر اساس نام یک پادشاه دانمارکی به نام هارالد بلاتند (Harald Blaatand) به وجود آمده است. به این شکل که کلمه بلاتند را به زبان انگلیسی انتقال دادند و آن را به شکل بلوتوث تلفظ کردند که به معنای دندان آبی است. بر اساس شهرت پادشاه دانمارکی بر ایجاد صلح و اتحاد بین دانمارک، سوئد جنوبی و نروژ شمالی و مهارت او در مذاکره و ارتباط، شرکت اریکسون نام بلوتوث را برای این فناوری انتخاب کرد. با این امید که بتواند وسایل مختلف را به طور صلح آمیز با یکدیگر متحد کند. جالب است بدانید که طرح لوگوی بلوتوث از حروف اول Harold Bluetooth که به طرز جالبی با هم ترکیب شدند، انتخاب شده است.

تحولات بلوتوث
تاریخچه بلوتوث را کامل‌تر بدانید

ورژن‌های مختلف بلوتوث

در تاریخچه بلوتوث ذکر شده است که نسخه‌های ابتدایی بلوتوث دچار مشکلات و نقص‌هایی بود. اولین سری تکنولوژی بلوتوث نسخه‌های 1.0 و B1.0 بودند که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لوازم الکترونیکی هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط بین محصولاتشان با مشکلاتی مواجه شدند. در واقع این لوازم برای ارتباط بین دستگاه‌های دیگر آدرس سخت‌افزاری دستگاه (BD-ADDR) را مجبور بودند در هنگام اتصال دو دستگاه فاش کنند که اصول حفظ هویت دستگاه را نقض می‌کردند.

نسخه 1.1

این نسخه توانست مقدار قابل توجهی از خطاهای دو نسخه قبلی را بپوشاند. در این نسخه قابلیت جدید پشتیبانی از کانال‌های بدون رمزگذاری اضافه شد. همچنین به نمایشگر قدرت سیگنال دریافتی یا همان سیستم (RSSI) Received Signal Strength Indication مجهز شد.

نسخه1.2

این نسخه تغییرات قابل توجهی را با خود به همراه داشت:

  1. افزایش سرعت انتقال اطلاعات تا 721 کیلوبیت در ثانیه
  2. برقراری ارتباط سریع‌تر بین دستگاه‌ها
  3. پشتیبانی رابط کنترل میزبان Host Controller Interface (HCI) برای three-wire UART
  4. استفاده از Adaptive frequency-hopping spread spectrum (AFH) برای جلوگیری از تداخل فرکانس‌های رادیویی
  5. ارتباط گسترده همزمان: Extended Synchronous Connection (eSCO) استفاده از این تکنیک و بهتر شدن کیفیت صدای بسته‌های آسیب دیده و ارسال مجدد آن‌ها

نسخه 2.0

از دهم نوامبر سال 2004 این نسخه مورد استفاده قرار گرفت. قابلیت پشتیبانی از نسخه 1.1 و همچنین انتقال داده و ارزیابی آن را با سرعت سه برابر و در شرایط خاص تا ده برابر نیز انجام می‌دهد. در این نسخه شاهد کارآیی بهینه‌تر بین دستگاه‌ها و پهنای باند بالا بوده‌ایم.

نسخه 2.1

سازگاری کامل این نسخه با نسخه‌های 1.1 و 2.0 موجب شد تا  از جولای سال 2007  استفاده از آن بین همه مرسوم شود. از قابلیت‌های جدید این نسخه، بهینه سازی هنگام اتصال به دستگاه‌های مختلف و ایجاد لیست در زمان جست‌وجوی دستگاه‌های یافت شده است. همچنین هنگام ارسال اطلاعات توسط دیگران، تونل ارتباطی رمزگذاری شده برای جلوگیری از دزدیده شدن اطلاعات و حفظ امنیت آن‎ها ساخته می‌شود.

نسخه 3.0

آخرین و سریع‌ترین نسخه موجود در حال حاضر نسخه 3.0 است. این نسخه سرعت انتقال اطلاعات را با بهره‌گیری از باند گسترده رادیویی Ultra-Wideband (UWB) با کمترین انرژی مصرفی، در ثانیه به 480 مگابیت می‌رساند. به دلیل عدم تداخل بین دستگاه‌های مرتبط با یک‌دیگر این تکنولوژی را SSFH نام گذاشته‌اند. همانگونه که گفته شد، بلوتوث یک پروتکل ارتباطی و استاندارد رادیویی برای ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی با یک‌دیگر با برد کوتاه ( 1متر تا 100متر) است. تنها دستگاه‌هایی می‌توانند با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند که در فاصله مجاز از هم قرار گرفته باشند.

نسخه های بلوتوث
ورژن های مختلف بلوتوث را بهتر بشناسید

کاربرد بلوتوث

در توضیحاتی که در تاریخچه بلوتوث آمده است؛ به گفته ادلاند، اولین هدف طراحی نسخه چهارم بلوتوث برای استفاده آن در تجهیزات مختلف پزشکی و لوازم مرتبط با تناسب اندام است. برای این منظور لوازم ورزشی مانند دوچرخه یا توپ فوتبال را می‌توان به حسگرهایی برای اندازه‌گیری میزان سرعت ورزشکار و دیگر موارد، استفاده کرد. حتی می‌توان از این فناوری برای افرادی که از لحاظ ذهنی یا روانی مشکلاتی دارند ویا  برای کاربردهای بهداشتی استفاده کرد. حتی می‌توان برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات در تلفن‌های همراه از نسخه‌های سوم و چهارم استفاده کرد که انرژی کمی نیز مصرف می‌شود. در حقیقت دو نوع کاربرد تک حالته و دو حالته از موارد استفاده  از بلوتوث کم مصرف هستند. مثلا در عملکرد دو حالته کنترل بلوتوث کلاسیک با مصرف کم انرژی ترکیب می‌شود و کاربرد عملکرد تک حالته برای ابزاری که وزن کم و اندازه‌ای کوچک دارند استفاده می‌شود.

مزایای بلوتوث

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مزایای بلوتوث آشنا شوید:

مزایای بلوتوث

انتقال سریع اطلاعات از طریق بلوتوث

 

در هنگام انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث از ارتباط همزمان دستگاه گیرنده و فرستنده برای دریافت و ارسال اطلاعات استفاده می‌شود. نرخ انتقال اطلاعات در این روش 423 کیلوبایت در ثانیه است. همچنین نوعی دیگر از انتقال اطلاعات به صورت غیر همزمان است که نرخ انتقال در این روش 720 کیلوبایت در ثانیه است. البته این روش سرعت بالاتری نسبت به ارتباط همزمان دارد، اما دارای قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات در یک زمان نیست.

عدم تداخل امواج بلوتوث با امواج دیگر

در تکنولوژی بلوتوث برای جلوگیری از تداخل اطلاعات ارسال شده از طریق بلوتوث، از تکنیک FHSS استفاده می‌شود. در این تکنیک به دستگاه‌ها اجازه تغییر فرکانس در یک محدود فرکانسی مشخص شده به صورت خودکار داده می‌شود. این تکنیک در واقع بیش از 1600 بار در ثانیه کانال‌های ارتباطی را چک می‌کند تا از بین کانال‌های اشغال شده برای ایجاد ارتباط جدید یک کانال آزاد را به آن اختصاص دهد. این موضوع در تاریخچه بلوتوث از اهمیت بالایی برخوردار بود.

انتقال داده محدود از طریق سیم

اتصال دستگاه‌هایی که با سیم کار می‌کنند، توسط رابط‌های موازی (parallel) یا سریال یا USB انجام می‌شود. در هنگام استفاده از ارتباط سریال در هر سیکل زمانی در حین انتقال یک بیت ارسال می‌شود. اما در ارتباط موازی بین 8 تا 16 بیت در هر سیکل می‌توان ارسال کرد. در عصر ارتباطات امروزه، این میزان از سرعت انتقال بسیار کم است اما با توجه به امواج بلوتوث این مشکل حل شده است.

بلوتوث بهتر از تکنولوژی مادون قرمز

در روش تبادل اطلاعات از طریق مادون قرمز باید فرستنده و گیرنده در مقابل هم قرار بگیرند تا اطلاعات ارسال شوند که در غیر این صورت اگر مانعی در بین راه وجود داشته باشد، به درستی انتقال انجام نمی‌شود. اصطلاح “یک به یک” یکی دیگر از مشکلات مادون قرمز است. به این صورت که اطلاعات فقط از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر انتقال داده می‌شوند و نمی‌توان در یک لحظه از یک دستگاه به چند دستگاه اطلاعات ارسال کرد. اما از طریق بلوتوث هر دو مشکل IrDA به راحتی رفع می‌شود.

ارزان بودن بلوتوث

قیمت بسیار مناسب و ارزان تراشه‌های بلوتوث، از دیگر دلایل استفاده از آن است. تکنولوژی بلوتوث از محدوده فرکانس رایگان 4/02 تا 4/82 گیگا هرتز که شامل 79 کانال ارتباطی می‌شود، استفاده می‌کند.

تکنولوژی کم مصرف

برای برقراری ارتباط با دیگر وسایل به انرژی بسیار کمی احتیاج دارد که باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. در واقع هنگام دریافت یا ارسال هر سیگنال بلوتوثی از تلفن همراه تنها 1 میلی‌وات از باتری گوشی مصرف می‌کند که می‌توان گفت تقریبا تأثیری روی باتری ندارد.

عملکرد اتوماتیک

دستگاه‌هایی که به تراشه‌های بلوتوث مجهز باشند برای برقراری ارتباط به طور خودکار یک‌دیگر را تشخیص می‌دهند و قادرند بدون دستور یا با دستور ما اطلاعات را انتقال دهند.

تکنولوژی بلوتوث

جمع بندی

نکات کلیدی مهمی در تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث وجود دارد که وسعت استفاده از آن را برای شما آسان می‌کند. همانگونه که گفته شد در فناوری یک تکنولوژی کوتاه برد بی‌سیم است. به دستگاه‌های اطراف خود برای اتصال اجازه می‌دهد که از یک واسط هوایی منفرد استفاده کنند. همچنین این تکنولوژی با استاندارد باز، بدون حق امتیاز در دسترس عموم است. چیزی که بلوتوث را به یک تکنولوژی ایده‌آل برای ارتباط بین دستگاه‌ها کرده است، پشتیبانی از هر دو نوع داده و صوت است. بلوتوث از یک باند با فرکانس نامنظم قابل دسترس در همه‌ جای دنیا استفاده می‌کند. البته لازم به ذکر است که امروزه با وجود راه‌های ارتباطی مختلفی که برای انتقال اطلاعات وجود دارد اما همچنان بسیاری از افراد از بلوتوث برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند. در این مقاله شما را با تاریخچه بلوتوث ، از چگونگی پیدایش این تکنولوژی تا آخرین نسخه آن آشنا کردیم.

سوالات متداول

قبل از بلوتوث چی بود؟
فکر اولیه بلوتوث در شرکت موبایل اریکسون در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت. اریکسون که یک شرکت سوئدی ارتباطات راه دور است، در آن زمان در حال ساخت یک ارتباط رادیویی کم مصرف، کم هزینه بین تلفن‌های همراه و یک گوشی بی سیم بود.
چگونه تاریخچه بلوتوث را ببینیم؟
بلوتوث رو روشن کنید در قسمت Bluetooth Settings نام دستگاه های متصل شده را مشاهده کنید.
مخترع بلوتوث که بود ؟
تاریخچه بلوتوث به هلند باز می‌گردد که توسط یاپ هارتسن ابداع و اختراع شد. این مخترع نام بلوتوث یا همان دندان آبی را از نام پادشاه هلند الهام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.

preloader