مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

ترفندهای افزایش سرعت وای فای لپ‌ تاپ

تاریخ انتشار : 9 خرداد 1400
لپ تاپ

دغدغه افزایش سرعت وای فای هنگام استفاده از لپ تاپ یا موبایل، درد مشترک بسیاری از ماست. اکثر ما در طول روز فعالیت‌های اینترنتی بسیاری را با استفاده از لپ‌تاپ خود انجام می دهیم. به عنوان مثال ممکن است در خانه، محل کار، جلسات اداری مهمی که خارج از شرکت تشکیل می‌شوند یا حتی ویدیو کنفرانس های حیاتی، به بالاترین سرعت اینترنت لپ‌تاپ خود نیاز داشته باشیم. همان لحظه است که ترفندهای افزایش سرعت وای فای لپ تاپ برای ما کاربردی خواهند بود.

تمام لپ‌تاپ‌های مدرن امروزی به یک کارت شبکه بی‌سیم داخلی مجهز هستند. حتی ممکن است که کارت شبکه توکار استفاده شده در آن دو بانده باشد که از شبکه‌های بی‌سیم نسل جدید 802.11ac پشتیبانی می‌کند. با این حال چه لپ‌تاپ‌تان قدیمی باشد چه مدرن، ممکن است پس از مدتی در سرعت وای‌فای آن تغییری احساس کنید که چندان خوشایند نیست. در ادامه این مقاله چند ترفند کاربردی برای افزایش سرعت وای فای لپ‌تاپ در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اگر شما هم از سرعت پایین اینترنت لپ تاپ خود شکایت دارید، در ادامه این مقاله با هایپرسل همراه باشید.

عوامل مؤثر بر افزایش سرعت وای فای

عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که ممکن است دلیل کاهش قدرت و محدوده برد مؤثر سیگنال‌های وای‌ فای باشد. به همین علت این امکان وجود دارد که ضعیف بودن سیگنال‌های دریافتی یا حتی کاهش سرعت وای فای، از کارت شبکه، سیستم‌عامل یا حتی خود لپ تاپ نباشد. بنابراین باید همه جوانب را سنجید تا علت پیدا شود.

به طور مثال ممکن است در مکانی حضور داشته باشید که فاصله بین شما با روتر زیاد باشد یا مکان حضور شما واقع در نقطه کور روتر و وای‌ فای باشد. حتی ممکن است نزدیک سیستم‌ها و آنتن‌های رادیویی، مایکروفر یا حتی نزدیک سیستم سانترال تلفن ثابت باشید که خود از عوامل تضعیف کننده قوی وای‌فای است!

در این صورت چه باید کرد؟

فاصله گرفتن یا حذف عوامل محیطی تضعیف‎کننده وای‌فای در مکان مورد نظر مانند خانه یا محل کار پس از شناسایی آن‌ها می تواند یکی از موثر ترین روش ها برای افزایش سرعت وای فای باشد.

جای لپ‌تاپ یا روتر را تغییر داده و حالت‌ها مختلف را امتحان کنید تا سرعت و قدرت وای‌فای افزایش پیدا کند. اگر روتر در مرکز مکانی بدون مانع ماند دیوار و عوامل مختلف قرار بگیرد و لپ‌تاپ به آن نزدیکتر باشد، شاهد افزایش سرعت وای فای خواهید بود.

درصورتی که امکان جابه‌جایی لپ‌تاپ وجود ندارد، برای تقویت سیگنال‌های دریافتی و افزایش سرعت اینترنت وای فای ، به  یک دستگاه اکستندر (تقویت‌کننده) وای‌فای نیاز دارید که در نزدیک‌ترین محل به لپ‌تاپ خود متصل کنید. با استفاده از یک کابل شبکه، لپ‌تاپ را به دستگاه اکستندر وصل کرده تا به راحتی از وای‌فای لپ‌تاب خود استفاده کنید. با این تفاسیر، تقویت کننده‌های دیوار به دلیل کوچک‌تر بودن آن‌ها، برای استفاده بهتر خواهند بود.

برای افزایش سرعت وای فای و پهنای‌باند بیشتر، سعی کنید تعداد دستگاه‌ها یا کاربران متصل شده به روتر را کمتر کنید یا اینکه روی روتر دوم خود تنظیم کنید.

تاٌثیر سخت‌افزار و نرم‌افزار لپ‌تاپ

ممکن است سخت‌افزار یا نرم‌افزار خود لپ‌تاپ یکی دیگر از دلایل مانع افزایش سرعت وای‎فای لپ‌تاپ باشد. سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های قدیمی نمی‌توانند سرعت بالا را پشتیبانی کنند. همچنین اگر نرم‌افزارهای موجود در لپ‌تاپ با مشکلاتی مواجه شوند، باعث تصعیف وای‌فای خواهند شد. استفاده از یک درایور اشتباه و البته غیر اصولی نصب شدن کارت شبکه در لپ‌تاپ نیز تاثیر بر عملکرد وای‌فای دارد و مانع از افزایش سرعت وای فای خواهد شد.

حال راه‌کار چیست؟

حتما فریم‌ویر و درایور کارت شبکه لپ‌تاپ را برای عملکرد بهتر، به روزرسانی کنید. درصورت منتشر نشدن نسخه جدید آن، سعی کنید آن را حذف کرده و سپس دوباره نصب و راه‌اندازی کنید.

برای افزایش سرعت وای فای ، به روز نگه‌داشتن سیستم‌عامل موجود روی لپ‌تاپ اهمیت زیادی دارد. تجربه نشان داده که یک لپ‌تاپ با سخت‌افزار قوی و خوب، با وجود سیستم‌عاملی آلوده شده به ویروس به دلیل قدیمی شدن آن، باعث عدم ایجاد سرعت بالای شبکه می‌شود.

درصورتی که بودجه مناسبی در اختیار دارید، سعی کنید برای لپ‌تاپ خود یک کارت شبکه خارجی (اکسترنال) خریداری کنید. می‌توانید برای اطمینان قبل از خرید، یک کارت شبکه از یکی از اطرافیان خود بگیرید و امتحان کنید تا مطمئن شوید که مشکل از کارت شبکه لپ‌تاپ است، سپس برای افزایش سرعت وای فای خود برای این خرید اقدام کنید.

درصورتی که قصد خرید کارت شبکه خارجی را دارید، حتما یک دانگل شبکه USB دو بانده که از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کند و همچنین دارای آنتن خارجی است را تهیه کنید.

نرم‌افزار و سخت‌افزار روتر

روتر نیز به خودی خود می‌تواند یکی از عوامل عدم افزایش سرعت وای فای لپ‌تاپ باشد. به طور مثال:

  • روترهایی که به روز نشده اند
  • روترهای قدیمی که آسیب‌پذیر هستند
  • روترهای آلوده شده‌ای که غالب پهنای باند آن‌ها در اختیار هکر ها است

و دلایل مختلف دیگری می‌توانند از عوامل کندی اینترنت و وای‌فای موجود روی لپ‌تاپ‌ها باشند. به همین علت برای افزایش سرعت وای فای باید تمامی این‌ شرایط مورد بررسی قرار بگیرند و برطرف شوند.

راه‌کار پیشنهادی برای بهبود عملکرد آن چیست؟

به عنوان اولین کاری که باید برای افزایش سرعت وای فای در این موقعیت انجام دهید این است که فریم‌ویر روتر خود را به روزرسانی کنید. در برخی موارد به روزرسانی فریم‌ویر و همچنین یک ری استارت ساده می‌تواند روی افزایش سرعت وای فای تاثیرگذاری چند برابری داشته باشد.

بررسی تنطیمات شبکه‌های بی‌سیم موجود در روتر را حتما در اولویت کارتان قرار دهید. در صورت عدم تسلط بر این تنظیمات می‌توانید از افراد دیگر کمک بگیرید.

در صورت امکان، روتر قدیمی و ضعیف خود را با یک روتر نسل جدید دوبانده AC تعویض کنید.

نقش فرکانس‌های رادیویی

گاهی پیش از انجام روش های افزایش سرعت وای فای باید بدانید درحال حاضر اکثر روترها و شبکه‌های بی‌سیم قدیمی روی فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز فعالیت دارند. همچنین روی باندهای رادیویی این فرکانس، کاربران و دستگاه‌های بسیاری فعال هستند. دستگاه‌های بسیاری در هر منطقه و محله‌ای وجود دارند که روی این فرکانس تبادل اطلاعات می‌کنند. به همین علت مدت زیادی است که باندهای رادیویی این فرکانس با وجود تمامی این دستگاه‌ها اشباع شده اند. پس با توجه به این موضوع ممکن است روتر و لپ‌تاپ مشکلی نداشته باشند. سعی کند برای عملکرد بهتر فرکانس‌های رادیویی را عوض کنید و از کانال‌های خلوت‌تر استفاده کنید.

راه‌کار مؤثر چیست؟

برای افزایش سرعت وای فای سعی کنید وضعیت شلوغی کانال رادیویی فعال روتر و لپ‌تا را با استفاده از یک نرم‌افزار تحلیل‌گر وای‌فای بررسی کنید. درصورت مشاهده کانال خلوت‌تر، با مراجعه به تنظیمات روتر، کانال رادیویی را سریعا عوض کنید.

درصورت امکان استفاده از کانال‌های رادیویی فرکانس 5 گیگاهرتزی روی لپ‌تاپ و روتر خود، حتما سراغ این فرکانس‌ بروید. به این دلیل که دارای پهنای باند و سرعت بیشتری است و همچنین بسیار خلوت‌تر از فرکانس 2.4 گیگاهرتز است و در نهایت به افزایش سرعت وای فای منجر خواهد شد.

برای این‌که بدانید لپ‌تاپ و روتر خود روی کدام باند بهتر کار می‌کنند به دفترچه راهنما و اطلاعات موجود در آن مراجعه کنید.

پیش از انجام ترفندهای افزایش سرعت وای فای لازم است بدانید که مودهای تعریف شده در برخی لپ‌تاپ‌ها متفاوت است. مثلا در برخی از آن‌ها، وای‌فای قدرت گیرندگی 100درصدی دارد و در برخی دیگر برعکس قدرت گیرندگی کمتری مانند 50 درصد یا 70 درصد یا حتی در بعضی موارد 30 درصد دارد. شما باید براید دانستن این موضوع نرم‌افزار کارت شبکه لپ‌تاپ خود را بررسی کنید تا ببینید روی چه چیزی تنظیم شده است. قدرت گیرندگی اگر همیشه روی 100درصد باشد بهتر است اما از طرفی باعث مصرف انرژی بیشتری از دستگاه شما نیز می‌شود.

حرف آخر

ترفندهای گفته شده در این مقاله به شما کمک می‎کند تا به راحتی به بهبود عملکرد و افزایش سرعت وای فای لپ‌تاپ خود بپردازید. ممکن است با انجام یک روش تغییری احساس نکنید. پیشنهاد ما به شما این است که در این صورت سعی کنید تمامی ترفندها را امتحان کنید تا نتیجه مطلوب را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.

preloader