مودم های نزتک را از کجا بخریم؟ مودم های نزتک را از کجا بخریم؟

تفاوت مودم، روتر و ریپیتر

تاریخ انتشار : 11 آبان 1400
مودم

در حال حاضر استفاده از اینترنت جزء لاینفک زندگی روزمره هر کاربری است که از این دنیای جذاب بهره می‌برد. با استفاده از مودم‌های خانگی می‌توان به راحتی پا به این دنیای جذاب گذاشت تا اطلاعاتی از سرتاسر جهان در اختیار شما قرارگیرد. اما مهم است که اطلاعات مورد نیاز شما به درستی مسیریابی شوند، تا بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای این منظور شما حتما نیاز به یک روتر دارید تا اطلاعات مورد نظر را در مسیر درست هدایت کنید و آن‌ها را به مقصد مورد نظر برسانید. در این مقاله شما را با سه دستگاه مودم، روتر و ریپیتر آشنا خواهیم کرد، تا بتوانید به درستی از اینترنت خود بدون هیچ گونه مشکل در سیگنال‌های دریافتی و ارسالی، استفاده کنید. در ادامه این مقاله با هایپرسل همراه باشید.

مودم چیست؟

درواقع یک دستگاه سخت‌افزاری است، که داده‌های دریافت شده از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت را به داده‌هایی تبدیل می‌کند، که برای موبایل، لپ‌تاپ یا هرگونه تجهیزات شبکه‌ای دیگر، قابل استفاده باشند. در اصل به زبان ساده‌تر برای شما می‌گوییم که یکی از راه‌های ورود به دنیای اینترنت، مودم است. به عبارتی نام این دستگاه، برگرفته از ابتدای دو واژه Modulator و Demodulator است. وظیفه تبدیل اطلاعات دیجیتالی خارج شده از یک کامپیوتر به سیگنال آنالوگ، جهت ارسال آن‌ها از طریق خطوط تلفن، کابل یا DSL، برعهده مدولاتور (Modulator) است. بخش دیگر این محصول، یعنی دمدولاتور (Demodulator) نیز سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به منظور قابل استفاده بودن برای کامپیوتر، به سیگنال دیجیتالی تبدیل می‎کند. لازم است بدانید که دریافت و ارسال اطلاعات برای کامپیوترها و روترها با استفاده از شبکه‌ای مانند اینترنت، توسط مودم‌ها انجام می‎شوند. به طور کلی، کلید اصلی ورود به وب جهانی، ایمیل، سرویس‌های تجاری آنلاین، سیستم‌های برد بولتین (BBSes) و در کل دنیای اینترنت، مودم است.

انواع مودم

مودم‌های مختلفی در گذشته با ظاهری متفاوت وجود داشتند که اغلب بزرگ و سنگین بودند و باید برای برقراری ارتباط آن‌ها با اینترنت از خطوط تلفن استفاده می‌شد. با تحول اینترنت و استفاده از آن در بین بسیاری از کاربران اینترنت خانگی، مودم‌ها در ابتدا به صورت آداپتورهای USB قابل استفاده برای لپ‌تاپ و کارت داخلی برای کامپیوترهای دسکتاپ بودند. با گذشت زمان مودم‌های خارجی در قرن 21 تولید و به بازار روانه شدند که با اینترنت کابلی پهن‌باند و با سرعت‌های بالاتر از 56 کیلوبیت برثانیه، اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

انواع مودم‌ها به شکل زیر هستند:

  • داخلی
  • خارجی
  • PC Card
  • ADSL
  • VDSL
  • WiMAX
  • 3G/4G LTE
  • TDLTE

روتر چیست؟

یکی از تجهیزات پرکاربرد در شبکه‌های کامپیوتری است. روتر در لغت به معنای مسیریابی است که همان‌گونه که مشخص است مهم‌ترین وظیفه‌ای که دارد مسیریابی است. با استفاده از روترها می‎توان به شبکه خارجی متصل شد. برای هدایت داده‌های شبکه به نقطه مقصد یا شبکه و همچنین تبادل و انتقال بین شبکه‌های دیگر نیاز به این دستگاهی دارند. روترها را می‌توان نوعی کامپیوتر اختصاصی دانست، که وظیفه ارسال پیغام‌های کاربران را با بالاترین سرعت به سمت مقصدشان، از میان هزاران مسیر موجود، برعهده دارند.

روتر در اصل یک سخت‌افزار فیزیکی یا حتی یک نرم‌افزار مجازی است که به منظور ارسال، دریافت و تجزیه و تحلیل داده‌ها بین شبکه‌های رایانه‌ای، استفاده می‌شود. روتر در اصل آدرس IP مقصد داده را بررسی می‌کند و برای انتقال بسته‌ داده‌ها، بهترین راه را پیدا می‌کند. معمولا این دستگاه یا درون مودم جاسازی می‌شود یا از طریق یک سیم به آن متصل می‌شود. وظیفه این وسیله انتقال اطلاعات به تمامی دستگاه‌های خانگی مانند رایانه، تبلت، تلفن همراه، کنسول بازی و… از طریق اینترنت است. لازم است بگوییم که هنگام اتصال به Wi-Fi در حقیقت به یک مودم روتر متصل می‌شوید.

نحوه عملکرد روتر و کاربرد آن

روترها را می‌توان به دو صورت محلی (در بستر LAN) و در فضای گسترده (در بستر WAN) استفاده کرد. برای مثال برای انتقال داده‌ها در دفتر کارتان یا برای ارتباط بین شبکه‌های دوردست و همچنین اشتراک  گذاشتن اطلاعات با سایر روترها از آن استفاده کنید. این دستگاه برای انتقال داده‌ها در یک شبکه، از پروتکل مسیریابی استفاده می‌ کند. نحوه کار آن به این شکل است که، برای تعیین مسیر بعدی داده ، IP مقصد موجود در هدر بسته داده را تجزیه و تحلیل و آن را با جدول مسیریابی مقایسه می‌کند. روتر در واقع با این روش، یک لیست از جدول‌های مسیریابی را برای انتقال داده‌ها به مقصد مورد نظر شبکه ایجاد می‌کند. روترها این کار را طبق مجموعه قوانینی که برای آن‌ها درنظر گرفته شده است، انجام می‌دهند. برای برقراری ارتباط روترها بین اینترنت و دستگاه‌های مختلف معمولا از فیبر، DSL یا کابل استفاده می‌کنند. همچنین برای اتصال همزمان دستگاه‌های مختلف به اینترنت، در اغلب روترها چندین درگاه وجود دارد. از جداول مسیریابی جهت تعیین محل ارسال داده‌ها و محل رسیدن ترافیک، توسط این تجهیزات استفاده می‌شود. همچنین مسیر پیش‌فرض این دستگاه توسط یک جدول مسیریاب مشخص می‌شود که به همین علت، گاهی ممکن است که بهترین راه انتقال داده برای یک بسته خاص به درستی عمل نکند. برای مثال در مسیر پیش‌فرض یک مودم روتر، شبکه‌ها به سمت ارائه‌دهنده خدمات، هدایت می‌شوند.

روتر

انواع روتر

در ادامه با انواع روتر آشنا خواهید شد.

روتر بی‌سیم یا وایرلس

معمولا برای اتصال Wi-Fi به موبایل، لپ‌تاپ و همه دستگاه‌هایی که از شبکه Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند،  از روترهای بی‌سیم استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع روترها، برای تعداد کمی از سیستم‌های شبکه سیمی، مسیریابی استاندارد اترنت فراهم می‌شود. در محل‌کار یا منزل، سیگنال‌هایی توسط روترهای بی‌سیم تولید می‌شوند که امکان اتصال به اینترنت و برقراری ارتباط گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها با مودم روتر، در یک محدوده مشخص را ایجاد می‌کنند. دامنه روتر بی‌سیم در فضای بسته‌ی دفتر کار یا داخل خانه، حدود 45.72 متر و در فضای باز این محدوده تا 91.44 متر خواهد رسید.

Brouter یا  Bridge

درواقع می‌توان گفت که ترکیب روتر و Bridge یا پل، Brouter را به وجود می‌آورد. Brouter قابلیت انتقال داده‌ها در بین شبکه‌ها را به شکل یک پل را دارد. همچنین در یک شبکه مسیریابی، داده‌ها را مانند یک روتر به سیستم‌های شخصی انتقال می‌دهد. در نتیجه با استفاده از مسیریابی بعضی از داده‌های ورودی در جهت هدایت آن در مسیر صحیح،  همزمان با ترکیب دو عملکرد روتر و Bridge توسط Brouter، در بستر شبکه نیز داده‎های دیگر منتقل می‌شوند.

هسته (Core router)

روتر هسته قادر به مسیریابی داده‌ها تنها در یک شبکه است و نمی‌تواند داده‌های بین شبکه‌ها را ردیابی کند. در حقیقت به دلیل کمک به اتصال تمامی تجهیزات شبکه، سیستم ارتباطی کامپیوترها و در اصطلاح ستون فقرات شبکه‌ها، روترهسته است. این دستگاه انوع رابط‌های سریع و قدرتمند ارتباطات داده را فراهم کرده و توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت استفاده می‌شود.

روتر Edge (Edge router)

کم‌ظرفیت‌ترین وسیله در یک شبکه، روتر Edge است. امکان برقراری ارتباط یک شبکه داخلی با شبکه‌های خارجی توسط این دستگاه وجود دارد. به همین دلیل این دستگاه را به نام روتر دسترسی نیز می‌شناسند. روترEdge برای اتصال از طریق اینترنت به شبکه‌های راه دور، از یک BGP خارجی استفاده می‌کند.

نکته قابل توجه این است که در شبکه‌سازی دو نوع روترEdge وجود دارد.

·        Label edge

در بخش‎های مرزی شبکه‌های Multiprotocol Label Switching (MPLS) از این نوع روترها استفاده می‌شود که در بین LAN، WAN یا اینترنت به شکل یک دروازه عمل می‌کند.

·        Subscriber edge

این نوع دستگاه به کاربر نهایی سازمان تعلق دارد و تنها در زمانی که دستگاه‌های مرزی دارای فعالیتی باشند، کار می‌کند.

روتر پهنای‌باند

معمولا برای دسترسی کامپیوترها به اینترنت پرسرعت از این محصول استفاده می‌کنند. برای اتصال به اینترنت یا استفاده از تکنولوژی VOIP نیاز به استفاده از این روترها است. تمامی این محصولات برای ارتباط با سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها، دارای سه یا چهار پورت اترنت هستند. پیکربندی این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت انجام می‌شود. این دستگاه‌ها را به نام ADSL یا DSL نیز می‌شناسند.

ویژگی‌های مهم روتر

  • از نظر کاربرد، قرارگیری در لایه سوم مدل مرجع OSI
  • نیاز به برنامه‌ریزی برای توزیع داده و شروع کار
  • داشتن سیستم‌عامل اختصاصی و مختص به خود اغلب routerهای مهم
  • استفاده از پروتکل‌های خاص برای تبادل اطلاعات (نه لزوماً داده)
  • تغییر مسیر انتخابی در اینترنت برای تبادل اطلاعات بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده با توجه به ترافیک و در دسترس بودن مسیر، در طول مدت تبادل

مزایای روتر

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه مودم روتر، ارسال بسته‌های دیتا بین دو شبکه مختلف است. اما مزایای دیگری نیز در این دستگاه‌ها وجود دارد.

  1. با استفاده از 4 تا 8 چورت شبکه موجود در آن، می‌توان به صورت محلی، ابزارهایی مانند پرینتر را با سایر رایانه‌ها به اشتراک گذاشت.
  2. قابلیت پشتیبانی از Network Address Translator یا NAT توسط نسل جدید routerها که به کاربر امکان اختصاص دادن مجموعه IP داخلی برای شبکه، را می‌دهد.
  3. به صورت خودکار، IP جدیدی را به تمام ابزارهای متصل به router توسط DHCP اختصاص می‌دهد.
  4. این دستگاه برای محافظت از شبکه‌های داخلی دارای فایروال است.
  5. برای اتصال به یک مودم که امکان فراهم کردن اتصال به سرویس اینترنت یک ISP را با وجود پورت WAN دارد.
  6. پشتیبانی از اتصال بی‌سیم که برای روترها قابلیت اتصال گجت‌های بی‌سیم را فراهم می‌کند.

تفاوت مودم و روتر

تفاوت مودم و روتر

همانگونه‌که گفته شد، برای اتصال به اینترنت در محل‌کار یا منزل، به یک مودم روتر نیاز است. شاید با خود فکر کنید که وجود مودم‌ها کافی است و با استفاده از آن می‌توان به اینترنت متصل شد. اما لازم است بدانید که بین روتر با این دستگاه تفاوت‌هایی وجود دارد.

برای این‌که اینترنت باکیفیت در اختیار شما قرار بگیرد، ISPها با تکنولوژی‌ها مختلفی مانند: 4G، ADSL، TD-LTE و… لازم است که از مودم‌های خاصی استفاده کنید. به طور مثال نمی‌توان از ADSL برای استفاده از اینترنت TD-LTE استفاده کرد. وظیفه تبدیل سیگنال‌های اختصاصی ISP به سیگنال‌های استاندارد، بر عهده مودم است. بعد از آن توسط routerهای داخلی به شبکه‌های اداری یا خانگی هدایت می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، مودم‌ها از یک روترساده و یک مبدل سیگنال ساخته شده‌اند.

ریپیتر چیست؟

تقویت سیگنال‌های الکتریکی، نوری یا بی‌سیم دریافتی از تجهیزات دیگر شبکه و باز فرستادن آن‌ها، توسط دستگاه کوچکی به نام ریپیتر یا تکرارگر انجام می‎شود. به دلیل ضعیف شدن سیگنال‌ها پس از پیمودن مسافت زیاد در شبکه‌های ارتباطی سیمی، تکرارگرها به وجود آمدند. در شبکه‌های بی‌سیم امروزی نیز از تکرارگرها استفاده می‌کنند. پشتیبانی از سیگنال‌ها دیجیتالی و آنالوگ و همچنین تقویت سیگنال‌های نوری و الکتریکی، بر عهده ریپیترها است. حتی اگر سیگنال‌های دیجیتال ضعیف یا معیوب باشند، برخلاف سیگنال‌های آنالوگ قابل بازیابی و دریافت هستند. به همین جهت، علاوه بر تقویت سیگنال توسط تکرارگرهای دیجیتال، بازسازی سیگنال معیوب به شکل اصلی آن با حذف نویز سیگنال و سپس ارسال آن به مقصد بعدی، نیز امکان‌پذیر است. اما به دلیل عدم تشخیص نویز سیگنال توسط تکرارگرهای آنالوگ، سیگنال را با نویز تقویت و به همان شکل به مقصد بعدی ارسال می‌کند.

کاربرد ریپیتر

از جمله کاربردهای تکرارگر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که، یک مسیریاب معمولی، قادر به تأمین سیگنال وای‌فای لازم برای خانه یا آپارتمان است؛ اما برای ارائه خدمات در خانه‌های بزرگ، به اندازه کافی قدرت ندارد. به همین منظور هیچ سیگنالی به خانه نمی‎رسد و نقاط کوری در آن پیدا خواهد شد.

از دیگر کاربردهای تکرارگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت عدم وجود سیگنال یا ضعیف بودن آن در نواحی دورتر خانه یا محل‌کار، با وجود اینترنت بی‌سیم و همچنین قوی بودن سیگنال‌های آن در اکثر نواحی خانه
  • در صورت وجود موانعی در بین اتاق‌ها و مسیریاب و عدم رسیدن سیگنال شبکه وای‌فای به مقصد
  • در صورت نیاز به وجود سیگنال در خارج از محدوده خانه، به طور مثال در حیاط خانه

انواع ریپیتر

تکرارگرها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تکرارگرهای محلی

در صورت کم بودن فاصله و اتصال بخش‌هایی از یک شبکه محلی از این تکرارگرها استفاده می‌شود.

تکرارگرهای راه دور

برای اتصال بخش‌هایی از شبکه هم دور هستند از ریپیترهای راه دور استفاده می‌شود. لینک سگمنت یا بخش پیوند به معنی خط انتقال داده بین دو ریپیترراه دور است.

کاربرد ریپیتر در شبکه اترنت

اغلب از ریپیترها، برای افزایش برد سیگنال در شبکه‌های اترنت استفاده می‌کنند. هدف این تکرارگرها این است که بدون آن‌که سیگنال ضعیف شود یا از بین برود، از یک کابل اترنت به یک کابل دیگر، سیگنال را جا‌به‌جا کرد. در ضمن تکرارگر باعث سهولت در کشف پدیده برخورد در شبکه می‌شود. در صورتی که تکرارگر متوجه برخورد هرگونه سیگنال شود آن را به تمامی پورت‌های متصل، ارسال می‌کند.

ریپیتر

ریپیتر بی‌سیم

امروزه ریپیتر یا تکرارگرهای بی‌سیم نیز مانند مسیریاب‌های بی‌سیم ساخته شدند. این دستگاه‌ها، برد سیگنال‌های بی‌سیم شبکه را بدون نیاز به سیم یا وسایلی دیگر، افزایش می‌دهد. کافی است بین اکسس‌پوینت بی‌سیم و کامپیوتر یک تکرارگر بی‌سیم برای افزایش قدرت سیگنال‌های یک شبکه، قرارگیرد. سیگنال رادیویی توسط تکرارگر بی‌سیم از اکسس پوینت بی‌سیم دریافت و باز تولید و ارسال می‌شود. می‌توان از یک یا چند تکرارگر در شبکه وای‌فای خانه‌های بزرگ، برای تقویت سیگنال و ارسال آن به نواحی مختلف خانه، استفاده کرد. از خاصیت تقویت کنندگی تکرارگر در اطراف موانع را از خانه‌هایی با دیوارهای آجری یا طبقات سیمانی می‌توان بهره برد. گاهی از چند تکرارگر برای رسیدن سیگنال‌های شبکه به اتاق‌های دیگر و طبقات ساختمان‌ها در فضاهای کاری بزرگ مثل شرکت‌ها، استفاده می‌کنند.

استفاده از ریپیتر در شبکه

در صورتی که تکرارگر در جایی مستقر شود که سیگنال به شکل درست و کامل به آن نرسد، نمی‌توان سیگنال قوی دریافت کرد درنتیجه باز تولید آن توسط تکرارگر به شکل درست کامل انجام نمی‌شود و به مقصد نمی‌رسد. محل مناسب برای این منظور جایی در بین ضعیف‌ترین ناحیه دریافت سیگنال و مسیریاب است. پس از آن دستورات ارائه شده توسط تکرارگر را دنبال کنید. در بخش تنظیمات تکرارگر از طریق کامپیوتر، وای‌فای را لاگین و اطلاعات مورد نظر را وارد کنید. در همین حین با اتصال تکرارگر به شبکه وای‌فای، کار تقویت سیگنال‌های دریافتی شروع می‌شود.

در آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی مودم، روتر و ریپیتر بپردازیم. همچنین برای آگاهی بیشتر شما انواع مختلف هر کدام از آنها معرفی کردیم و درباره تفاوت آن‌ها با یک‌دیگر برای شما توضیحاتی دادیم. در پایان این مقاله لازم است بگوییم که شما می‌توانید برای بهره بردن از هر سه موردی که در این مقاله توضیح داده شد از مودم‌های نزتک استفاده کنید. چرا که دارای قابلیت‌های فراوانی از جمله سرعت بالای انتقال داده‌ها، دریافت سیگنال‌های قوی و همچنین دارای روتر و ریپیتر هستند. امیدواریم بتوانید از این محصول با کیفیت بهره‌مند شوید و از دنیای اینترنت نهایت لذت را ببرید.

سوالات متداول

ریپیتر چیست؟
تقویت سیگنال‌های الکتریکی، نوری یا بی‌سیم دریافتی از تجهیزات دیگر شبکه و باز فرستادن آن‌ها، توسط دستگاه کوچکی به نام ریپیتر یا تکرارگر انجام می‎شود. به دلیل ضعیف شدن سیگنال‌ها پس از پیمودن مسافت زیاد در شبکه‌های ارتباطی سیمی، تکرارگرها به وجود آمدند. در شبکه‌های بی‌سیم امروزی نیز از تکرارگرها استفاده می‌کنند. پشتیبانی از سیگنال‌ها دیجیتالی و آنالوگ و همچنین تقویت سیگنال‌های نوری و الکتریکی، بر عهده ریپیترها است. حتی اگر سیگنال‌های دیجیتال ضعیف یا معیوب باشند، برخلاف سیگنال‌های آنالوگ قابل بازیابی و دریافت هستند. به همین جهت، علاوه بر تقویت سیگنال توسط تکرارگرهای دیجیتال، بازسازی سیگنال معیوب به شکل اصلی آن با حذف نویز سیگنال و سپس ارسال آن به مقصد بعدی، نیز امکان‌پذیر است. اما به دلیل عدم تشخیص نویز سیگنال توسط تکرارگرهای آنالوگ، سیگنال را با نویز تقویت و به همان شکل به مقصد بعدی ارسال می‌کند.
روتر چیست؟
روتر در اصل یک سخت‌افزار فیزیکی یا حتی یک نرم‌افزار مجازی است که به منظور ارسال، دریافت و تجزیه و تحلیل داده‌ها بین شبکه‌های رایانه‌ای، استفاده می‌شود. روتر در اصل آدرس IP مقصد داده را بررسی می‌کند و برای انتقال بسته‌ داده‌ها، بهترین راه را پیدا می‌کند. معمولا این دستگاه یا درون مودم جاسازی می‌شود یا از طریق یک سیم به آن متصل می‌شود. وظیفه این وسیله انتقال اطلاعات به تمامی دستگاه‌های خانگی مانند رایانه، تبلت، تلفن همراه، کنسول بازی و... از طریق اینترنت است. لازم است بگوییم که هنگام اتصال به Wi-Fi در حقیقت به یک مودم روتر متصل می‌شوید.
تفاوت مودم و روتر در چیست؟
رای اتصال به اینترنت در محل‌کار یا منزل، به یک مودم روتر نیاز است. شاید با خود فکر کنید که وجود مودم‌ها کافی است و با استفاده از آن می‌توان به اینترنت متصل شد. اما لازم است بدانید که بین روتر با این دستگاه تفاوت‌هایی وجود دارد. برای این‌که اینترنت باکیفیت در اختیار شما قرار بگیرد، ISPها با تکنولوژی‌ها مختلفی مانند: 4G، ADSL، TD-LTE و... لازم است که از مودم‌های خاصی استفاده کنید. به طور مثال نمی‌توان از ADSL برای استفاده از اینترنت TD-LTE استفاده کرد. وظیفه تبدیل سیگنال‌های اختصاصی ISP به سیگنال‌های استاندارد، بر عهده مودم است. بعد از آن توسط routerهای داخلی به شبکه‌های اداری یا خانگی هدایت می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، مودم‌ها از یک روترساده و یک مبدل سیگنال ساخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هایپرسل، بهترین همراه و پشتیبان شما

برای افرادی که خواهان دستیابی به اینترنتی پایدار، با کیفیت و سرعت بالا هستند، شرکت هایپرسل با مودم‌های برند نزتک، شرکت پیشرو و رهبر تکنولوژیک بازار است. محصولات نزتک به همراه خدمات پس از فروش ایده آل و قیمت مناسب و رقابتی، تجربه منسجم و ‌یکپارچه را برای کاربران ایجاد می کند، با توجه به اثر گذاری محصولات هایپرسل، بر کیفیت زندگی مشتریانش، این شرکت همیشه رویکردی نوآورانه و بر پایه تخصص اتخاذ می‌کند.

preloader