حتما شما هم اولین بار برای انتخاب یک اپراتور ارائه دهنده اینترنت، مشغول پرس و جو از اطرافیانتان شدید و نظرات ضد و نقیضی را نسبت به یک اپراتور خاص، دریافت نمودید! اگر هنوز هیچیک از شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی را انتخاب نکردهاید، یا از اپراتوری استفاده میکنید که از خدماتش، راضی نیستید، به جای پرس و جو از دیگران و صرف انرژی و زمان زیاد، میتوانید از سامانه نت سنج پلاس، استفاده کنید. سامانهای که در اواخر سال 98، توسط وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، راهاندازی شد. شما میتوانید تمامی اطلاعاتی که برای انتخاب یک اپراتور کارآمد در حوزه فعالیت خود نیاز دارید، در این سامانه مشاهده و با بررسی اطلاعات مربوط به اپراتورهای موجود، نسبت به انتخاب یا تغییر اپراتور خود، اقدام نمائید.
تلاش برای توسعه اینترنت در روستاها و شهرهای مختلف، برای پاسخگویی به مطالبات مردم و افزایش کیفیت اینترنت اپراتورهای موجود در کشور، از طریق بررسی پوششهای اینترنتی در بیش از 6 هزار نقطه از کشور توسط کاربران هوشمند و متخصص، که با استفاده از سرویسهای اینترنت، مانند کاربران عادی، کیفیت سرویسها را اندازهگیری و بررسی میکنند، بهگونهای با راهاندازی سامانهای به نام نت سنج پلاس، کامل شد. در این مبحث، ضمن آشنایی با این سامانه، به بررسی مزیتها و نحوه استفاده از آن میپردازیم. همراهی شما عزیزان موجب امتنان خاطر و دلگرمی ما برای ارائه اطلاعات کاملتر درباره موضوعات مورد نیاز، خواهد بود پس در ادامه این مطلب با مجله هایپرسل همراه ما باشید.
سامانه نت سنج پلاس چیست؟
سامانه نت سنج پلاس، سامانهای است برای سنجش کیفیت اینترنت، که توسط وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، راهاندازی شده است. با استفاده از این سامانه، تمامی شهروندان و کاربران اپراتورهای مختلف، و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی، میتوانند از وضعیت پوشش و کیفیت سرویسدهی اپراتور خود، در منطقهای که هستند مطلع شوند و کیفیت پوششدهی اپراتور خود را با سایر اپراتورها در همان منطقه، مقایسه نموده و از نظرات کاربران دیگر و میزان رضایتمندی یا نارضایتی آنان، آگاه شوند. همینطور با بررسی قیمت و میزان تعرفههای اپراتورهای مختلف، تست سرعت اینترنت اپراتورها، محاسبه بازیها، وبگردی و صوت روی اینترنت را، از طریق این سامانه مقایسه نموده و به دلخواه، نسبت به تغییر اپراتور یا ثبت شکایت و نظرات خود در سامانه اقدام نمایند.
ویژگیها و مزیتهای سامانه نت سنج پلاس
سامانه نت سنج پلاس، سامانهای جامع برای سنجش کیفیت و وضعیت دسترسی کاربران خدمات اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه، سرویسهای ADSL و اینترنت ثابت TD-LTE است. از ویژگیهای این سامانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- مشاهده وضعیت عملکرد اپراتورها، از جمله کیفیت سرویس، پشتیبانی، و قیمت خدمات.
- بررسی کیفیت پوششدهی اپراتورهای مختلف در مناطق مختلف کشور
- مشاهده میزان سرعتدهی اپراتورها و کیفیت دانلود و آپلود سرویسها، در نقاط مختلف
- مشاهده نظرات و شکایات مردم در هر منطقه.
- امکان ثبت شکایت توسط کاربر.
- مشاهده اندازهگیریهای انجام شده توسط سامانههای کیفی.
- محاسبه بازیها، وبگردی و صوت روی اینترنت، براساس شاخصهای جهانی
- ایجاد رقابت بین اپراتورها برای ارائه خدمات مفیدتر به شهروندان.
نحوه استفاده از سامانه نت سنج پلاس
برای استفاده از خدمات سامانه نت سنج پلاس باید از طریق وبسایت www.netsanjplus.ir اقدام نمائید. با ورود به این وبسایت، برای بررسی صحیح، نیاز به صدور مجوز برای ردیابی موقعیت مکانی خود توسط سامانه دارید؛ که با تأیید صدور این مجوز و شناسایی موقعیت جغرافیایی، شما قادر خواهید بود به اطلاعات مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. سامانه نت سنج پلاس، معمولا به بررسی کیفیت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورها در 5 گروه کاربری، که شامل کاربران بازیهای اینترنتی، کاربران تماس اینترنتی، کاربران تجاری، دانلودهای حجیم و وبگردی است میپردازد. در ادامه مراحل زیر را باید طی نمائید:
- ورود به سایت و زدن گزینه شروع
- انتخاب گزینه اینترنت پرسرعت
- انتخاب اپراتور ارائهدهنده خدمات مورد نظر
- انتخاب گزینه نقشه و ورود
- انتخاب منطقه دقیق خود روی نقشه
- انتخاب گزینه گزارش
- مشاهده گزارشهای موجود و انتخاب گزارش کیفی مربوط به منطقه خود
- در صورت نیاز، ثبت شکایت یا نظر در قسمت ثبت شکایت
با بررسی اطلاعات موجود در سامانه نت سنج پلاس در حوزههای مختلف کاربری، به خوبی متوجه بهترین سرویسها و اپراتورها خواهید شد. البته ممکن است هر اپراتور در یک یا چند زمینه کاربری بالاترین امتیازها را کسب کرده باشد و شما برای انتخاب اپراتور مناسب، باید با توجه به کاربری مورد نیاز خود اقدام نمائید.
بررسی پوشش شبکه تلفن همراه
شبکه تلفن همراه، همانند شبکه تلفن ثابت، از طریق سامانه نت سنج پلاس قابل بررسی است تا بتوان بهترین اپراتور را برای استفاده از خدمات اینترنت، انتخاب نمود. برای آگاهی از میزان رضایت کاربران از پوششدهی و خدمات اپراتورهای تلفن همراه در زمینه ارائه خدمات اینترنتی، میتوانید مراحلی را که در قسمت قبل ذکر کردیم طی نموده و تنها در قسمت گزارشهای موجود، گزارش کیفی اینترنت موبایل، مربوط به حوزه خود را انتخاب کنید. پس از آن میتوانید مناطق تحت پوشش، میزان پوششدهی، کیفیت و سرعت اینترنت، و میزان رضایت کاربران را به تفکیک کاربری، مشاهده نمائید.
سخن پایانی
راهاندازی سامانه نت سنج پلاس، یکی از مهمترین خدمات وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات است که با هدف سنجش عملکرد شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی، با هدف افزایش کیفیت و بهرهوری از این اپراتورها و دسترسی به اینترنتی باکیفیتتر، برای تمام کاربران با اهداف کاربری متفاوت، صورت گرفته است. این سامانه با زبانی ساده و دور از اصطلاحات فنی و پیچیده، برای عموم در دسترس است. شما نیز میتوانید علاوه از بهرهگیری از خدمات این سامانه، با ثبت تجربیات و نظرات خود در قسمت شکایات، به سایر شهروندان در انتخاب بهترین اپراتور ارائهدهنده خدمات اینترنتی کمک کنید.